Webbdesign för onlinebutiker

Att ha en närvaro på nätet är idag väldigt viktigt för många affärer, i vilken utsträckning detta är möjligt beror mycket på vilka produkter man faktiskt säljer. Men alla som bedriver handel på nätet bör se till att ett par saker finns tillgängliga i på hemsidan.

10584618-man-working-on-laptop-online-shopping

Till att börja med ska man försöka sträva efter att få hemsidan estetiskt tilltalande, en väldigt grundläggande hemsida kan snabbt avfärdas av många som en dålig butik. Även om detta inte är fallet är det bäst att lägga ned lite tid, energi och pengar på att få till en snygg hemsida.

När det sedan kommer till funktioner som finns tillgängliga på sidan är ju naturligtvis sökfunktionen ett måste för alla som säljer mer än en handfull olika produkter. Vi tar Stonefactory som ett exempel här. Så fort man kommer in på sidan så finns sökrutan direkt till höger om företagets namn, vad mer har de även använt ett förstoringsglas som sökikon, vilket man på nätet nästan alltid förknippar med sökningar.

I samband med sökningar finns det också filter, detta är något man bör använda om man säljer många liknande produkter, kläder är ett bra exempel. Detta är så att besökare lätt kan filtrera bort sådant som är i fel storlek eller om de är ute efter något i en specifik färg. Man kan titta på Halens för ett bra exempel på detta, länken går till undersidan Kvinna och redan där kan man direkt se att det finns 3665 produkter och man kan nu använda filter för färg, märke och prisklass. Går man vidare in på en underkategori finns det även filter för storlekar.

Och vad man än gör får man aldrig hoppa över produktbilder i en webbutik, detta är mycket viktigt då kunden inte kan hantera produkten på något sätt alls som man annars kan göra i en vanlig butik. Är det möjligt bör man även se till att det går att få upp en mer högupplöst version av bilden så man kan granska produkten i mer detalj om man så önskar.

Om vi hoppar tillbaka till sökningar och underkategorier. Kollar man på Komplett.se eller liknande teknikbutiker så brukar de låta dig jämföra olika tekniska produkter. Du får till exempel jämföra två produkter i helt olika prisklasser. Exempelvis kan du jämföra en bärbar Acer dator för 12.000:- med en stationär dator för 8.000:- och få en tydlig lista  på vad den faktiska hårdvaran är och hur stor skillnad det tekniska kan vara.

I slutändan så är en bra webbsajt en livlina för många webbutiker och mindre företag. Är den bara grundläggande och för enkel så tas den inte seriös och detsamma kan man säga om en webbsajt som har för mycket så tas den som överambitiös och resultatet kan bli en webbsajt som är lite överväldigande.