Tips för att marknadsföra företaget

Det finns idag massor av bra sätt att marknadsföra sitt företag. Bland alternativen hittar vi TV- och radioreklam, produktmässor, proadwords, direktreklam, bloggar och mycket mer. Ett av de trendigaste sätten att marknadsföra sig på är genom sociala medier och det finns en anledning till detta.

Digital marknadsföring

Av alla exempel vi har tagit upp, så är det faktiskt bara mässor som är en tvåvägskanal. Där träffar du potentiella kunder, kan kommunicera ut till dessa och samtidigt få någon form av feedback tillbaka direkt. Med de andra nämnda alternativen går kommunikationen bara åt ett håll, ut mot kunden. Bloggen är, i och för sig, delvis ett undantag, eftersom det går att kommentera på dessa, men den funktionen går även att ta bort helt, något som inte är möjligt med sociala medier. Det går dock att ge en hel del värde till kunder genom en blogg på ett sätt som kan vara svårare med just sociala medier.

Sociala medier är ett samlingsord där Facebook, Twitter, Instagram och så vidare räknas in. Som namnet antyder, så handlar det om att socialisera och aktivera sina kunder på ett helt annat sätt än jämfört med traditionell marknadsföring. Detta verktyg är på sitt sätt ett tveeggat svärd, eftersom det även är möjligt för dina kunder och konsumenter att beklaga sig och skriva kritiserande inlägg. Dessa kan snabbt bli virala och nå ut till tusentals personer blixtsnabbt. Det gäller med andra ord att vara snabb på att vända eventuella kritiska inlägg till något positivt, något som flera företag är duktiga på. Det är oftast företag som redan har en väletablerad kundservicekultur inom det egna företaget och är duktiga på att hantera denna typ av kritik.

Med en blogg kan man skriva artiklar som är intressanta för den egna målgruppen, något som du sedan kan länka till genom dina sociala medier. Detta sätt att arbeta på är väldigt vanligt idag och något man definitivt bör använda i det egna företaget om möjlighet finns.