Företagets sajt

När företaget implementerar en egen sajt, antingen som webbshop eller för att ge kunder och leverantörer information, måste man tänka lite annorlunda än om man skapar en hemsida som privatperson.

Någon som kan hantera webbplatsen

Man behöver någon som är ansvarig för sajten. Någon som kan med dataspråket och gärna även kodning så den kan göra eventuella ändringar som behövs.

Det uppstår alltid problem med större sajter och saker som kan förbättras. Man kan behöva göra undersökningar för att se vad som fungerar och inte, samt vad man kan göra för att underlätta för besökarna på sajten.

Hantera papper

En sajt kommer också med sin beskärda del pappersarbete, inte minst om man har en webbshop. Då är det fakturor och kunduppgifter samt lagerstatusar som allt ska finnas på papper.

Detta kan vara skönt att låta någon annan hantera mängden, för ju bättre det går för företaget, desto högre kommer högarna att bli. Microdata är en företag som hjälper andra företag att hantera papper genom att skapa e-arkiv där allting finns lagrat. De kan också hjälpa till med en smart system för fakturering och avtalshantering.

Marknadsföring

Har man nyss lanserat sin sajt behöver man upplysa resten av världen om det. Man kan alltid göra ett massutskick till sina befintliga kunder och leverantörer.

Google Adwords ger företaget chansen att synas på första sidan så länge man betalar för annonsplatsen.  Man väljer vilka sökord man vill synas på och betalar därefter. Då når man ut till potentiella kunder som söker på Google efter de saker som ert företag säljer.