Färgteori för webbdesigners

Färgteori är kunskapen kring hur färger interagerar med varandra i design genom olika metoder. Denna kunskap kommer att vara till stor hjälp för alla som planerar att bygga upp en hemsida.

shutterstock_113744887

Vi börjar med komplementär distribution, detta är hur vi ser färger i relation till andra färger. Färger som ligger i var sin ände av ett färgspektrum uppfattas ofta som mer visuellt tilltalande genom att skapa ett bra balans mellan färgerna och hur våra ögon uppfattar dem.

Sedan kommer vi till kontrast, en metod för att särskilja två element på en sida för att underlätta för ögonen och fokusera uppmärksamhet. Det typiska exemplet för detta är helt enkelt text och bakgrund.

Slutligen kan man tala om färgstyrka. Ljusare färger får oss att vara mer alerta och energifyllda, något som används mycket för att sälja en produkt eller få fram en emotionell respons. Mörkare färger låter oss slappna av och fokusera på andra ting, många gånger är detta just innehåll som text.

När man ska välja färger till sin sajt bör man hålla sig till en av tre olika metoder:

  • Analog
  • Triad
  • Komplementär

I ett analogt färgschema baserar man färgerna på en specifik del av spektrumet. Alltså ett antal färger som ligger i följd.

Ett triad-färgschema är väldigt lätt att få fram, man tar bara ett färghjul och väljer ut en färg, sedan skapar man en liksidig triangel utifrån denna färg så har man tre färger som fungerar bra ihop.

Komplementära färgscheman är direkta motsatt varandra i ett färghjul, detta betyder att blå och orange är komplementära färger, lika så grönt och rött, och gult och lila.

Håller man sig några av dessa system kommer man inte behöva oroa sig för att få färger som inte passar ihop med varandra.